Prowadzący: prof. ucz. dr hab. Paweł Mazanka
Opis: Filozofia klasyczna obok zagadnień teoretycznych zajmuje się również zagadnieniami dotyczącymi praktycznego życia człowieka. Człowiek w sposób naturalny dąży do dobra, pojmowanego na sposób realny i konkretny. To dążenie do dobra może zapewnić człowiekowi prawdziwe szczęście. Niestety na tej drodze do szczęścia istnieje wiele pułapek i możliwość podjęcia błędnych decyzji. Dlatego jednym z najważniejszych problemów egzystencjalnych człowieka jest kwestia zrozumienia samego siebie. Błędy w poznaniu samego siebie prowadzą bowiem do błędów w postępowaniu i w konsekwencji do ludzkich nieszczęść. Konwersatorium będzie dotyczyło zagadnień związanych z filozoficznym ujęciem natury człowieka i praktycznych konsekwencji z niego wynikających. Będziemy poszukiwać odwiedzi na pytanie kim jest człowiek? jaka jest jego istota i jakie są drogi prowadzące do prawdziwego szczęścia?
Zakres tematów:
- Kim jest człowiek? Metafizyczna struktura człowieka (2)
- Istnienie ludzkiej duszy – argumenty „za” i „przeciw” (2)
- Na czym polega godność człowieka?
- Spór o status ludzkiego embrionu (2)
- „Gender” – teoria czy ideologia?
- Zalety i wady „nowego feminizmu”
- Metafizyka wspólnoty – człowiek jako istota relacyjna
- Na czym polega szczęście człowieka (2)
- Poszukiwanie Ostatecznej Przyczyny wszystkich bytów (2)
- Filozofia klasyczna jako „wyzwoleniu z więzów głupoty”
Bibliografia:
- Butler J., „Uwikłani w płeć: Feminizm i polityka tożsamości”, tłum. Karolina Krasuska,
Wstęp Olga Tokarczuk, Warszawa 2008. - Bosek L., „Prawne problemy diagnostyki prenatalnej (granice odpowiedzialności
cywilnej)”, „Życie i Płodność. Kwartalnik interdyscyplinarny”, rok 2008, 2, nr 4. - Bronk A., „Zrozumieć świat współczesny”, Lublin 1998.
- Chyrowicz B., „Bioetyka a metafizyka”, Diametros nr 2 (grudzień 2004), 170 – 183.
- „Człowiek w nauce współczesnej. Rozmowy w Castel Gandolfo”, red. K. Michalski,
Kraków 2006. - Darowski R., „Filozofia człowieka. Zarys problematyki”, Kraków 2008.
- Faccini F., „Przygoda człowieka. Przypadek czy stworzenie”, tłum. A. Popławska, Kraków
2008. - Ferry L., Vincent J. D., „Co to jest człowiek?”, tłum. M. Milewska, Warszawa 2003.
- Ford N. M., “When did I begin?”, Cambridge University Press 1988.
- Gesche A., „Człowiek”, tłum. A. Kuryś, Poznań 2005.
- Grudzień A., „Kryterium człowieczeństwa embrionu ludzkiego”, „Bioetyczne Zeszyty
Pediatrii”, Kraków, rocznik: Vol. 2(2005) nr 2. - Hołówka J., „Relatywizm etyczny”, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1981.
- Kornas-Biela D., „Wokół początków życia ludzkiego”, Warszawa 1993.
- Krąpiec M. A., „Ja – człowiek”, Lublin 1988.
- Machinek M., „Spór o status ludzkiego embrionu”, Wydawnictwo Uniwersytetu
Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2007, 160n. - E. L. Mascall, „Chrześcijańska koncepcja człowieka”, tłum. H. Bednarek, Warszawa 1968.
- Novak M., „Boga nikt nie widzi. Noc ciemna ateistów i wierzących”, tłum., M. Pasicak,
Kraków 2010. - Possenti V., Filozofia po nihilizmie, tłum. J. Merecki, Lublin 2003.
- Taylor Ch., “A Secular Age”, Cambridge 2007.
- Torończak A,, „Antropologiczne podstawy statusu dziecka poczętego”, „Bioetyczne Zeszyty
Pediatrii”, Kraków, rocznik: Vol. 2(2005) nr 2. - Szawarski Z, „Nowy wspaniały homo sapiens (etyczne aspekty sztucznej prokreacji)”,
„Studia filozoficzne”, Nr 3 (268), 1988. - Wojtysiak J., „Spór o istnienie Boga. Analityczno-intuicyjny argument na rzecz teizmu”,
Poznań 2012. - Żekanowski C., Genetyka medyczna: problemy i zagrożenia, red. Barbara Chyrowicz,
Granice ingerencji w naturę, TN KUL, Prace Wydziału Filozoficznego 87, „Etyka