Opis projektu „Popularyzacja filozofii i jej znaczenie dla społeczeństwa”

Projekt jest realizowany w ramach programu MEiN „Społeczna odpowiedzialność nauki” – umowa nr SONP/SN/511942/2021 we współpracy z Fundacją Rozwoju UKSW.

Celem niniejszego projektu „Popularyzacja filozofii i jej znaczenie dla społeczeństwa” jest ukazanie dyscypliny humanistycznej jaką jest filozofia jako narzędzia służącego rozwojowi jednostki, jak i całego społeczeństwa. Na społeczną role filozofii w kształtowaniu społeczeństwa wskazuje m.in. dokument UNESCO z 2007 „Philosophy. A School of Freedom. Teaching Philosophy and Learning to Philosophize”, według którego filozofia jest istotnym, wręcz zasadniczym elementem budowania racjonalnego, uargumentowanego i otwartego na dialog światopoglądu, a przez co przyczynia się do dialogu społecznego i budowania odpowiedzialnego społeczeństwa. Celem projektu jest  rozwijanie twórczego myślenia poprzez wskazanie narzędzi do poprawnego argumentowania. Zaproponowany projekt zamierza do nauczenia uczestników posługiwania się narzędziami logicznymi i filozoficznymi w zastosowaniu do konkretnych problemów filozoficznych. Zaproponowane narzędzia mają także służyć do poprawnego stawiania problemów poza filozofią, do logicznej weryfikacji prowadzonych rozumowań i racjonalizacji decyzji czy debat. Zetknięcie się dzisiaj z rozmaitością stylów dyskusji, argumentacji, informacji, fake newsami, szumem informacyjnym, wymaga kryteriów rzetelnej i uczciwej debaty, opartej na związku wynikania logicznego, związku inferencji i wynikaniu pragmatycznym. Tego rodzaju umiejętności, które wydają się wręcz konieczne we współczesnym społeczeństwie, niejednokrotnie mocno podzielonym i spolaryzowanym, jest w stanie dostarczyć rzetelnie uprawiana filozofia. Jej społeczna rola, na co wskazuje wspomniany dokument UNESCO, powinna być doceniona i ciągle rozwijana. Odpowiedzialność filozofii za kształt współczesnego, pluralistycznego społeczeństwa, a zwłaszcza za umiejętność dyskusji oraz rzetelnej, racjonalnej argumentacji jest niekwestionowalna.


Efekty projektu:

  • Zdobycie konkretnych kompetencji społecznych związanych z poznaniem filozoficznym, takimi jak umiejętność kreatywnego i krytycznego myślenia, dostrzegania problemów w ich złożonym kontekście, myślenie kategoriami ciągów konsekwencji podjętych decyzji, rozpatrywanie problemów wielostronnie, posługiwanie się rzetelnymi narzędziami logicznymi, umiejętność prowadzenie dyskusji, która poszukuje prawdy.
  • Poznanie współczesnych debat filozoficznych (humanistycznych) z zakresu m.in. filozofii polityki, metafizyki, filozofii religii, etyki, bioetyki.  
  • Przeprowadzenie 40 webinariów, które dzięki interaktywnej formie, byłyby nie tylko poszerzeniem wiedzy z zakresu humanistyki, lecz stałyby się okazją, aby przez dialog i dyskusję nabyć odpowiednich kompetencji społecznych.
  • 10 „case study”, które pozwolą na zdobycie wiedzy i kompetencji, na przykładzie jednego, dokładnie przeanalizowanego przypadku.
  • 20 podcastów (6-10 odcinkowych), które prezentowałby współczesną wiedzę w zakresie określonych debat filozoficznych. Podcasty pozwolą na dużą popularyzację nauki humanistycznej jaką jest filozofią, zwłaszcza dzięki takim serwisom jak spotify czy google podcasts, gdzie zostaną one umieszczone.

Szczytem wszystkiego, co można osiągnąć, jest filozofia. Nie dla zysku, ani honoru, ani sławy, ale dla samej prawdy. To jest cel życia, jego największy dar.

Arystoteles