POPUL/SN/0305/2023/01
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego program: Społeczna odpowiedzialność nauki II – Popularyzacja nauki
Celem projektu jest zaprezentowanie dyscypliny humanistycznej jaką jest filozofia jako istotnej wiedzy służącej rozwojowi jednostki, jak i całego społeczeństwa. Na taką społeczną rolę filozofii wskazuje m.in. dokument UNESCO z 2007 „Philosophy. A School of Freedom. Teaching Philosophy and Learning to Philosophize”. Niestety ciągle poznanie filozoficzne w społeczeństwie traktowane jest jako abstrakcyjna wiedza, daleka od życia, zarezerwowana dla wąskiego grona specjalistów akademickich. Podcasty – jako forma popularyzacji wyników badań filozoficznych – mają przezwyciężać ten dość powszechnie przyjmowany stereotyp. Filozofia jest między innymi rozwijaniem twórczego myślenia poprzez wskazanie narzędzi do poprawnego argumentowania. Projekt ma na celu nie tylko nauczenie uczestników posługiwania się narzędziami logicznymi i filozoficznymi, ale przede wszyskim zaprezentować szeroką panoramę możliwości interpretacyjnych współczesnych problemów indywidualno-społecznych za pomocą narzędzi filozoficznych. Zetknięcie się dzisiaj z fake newsami, szumem informacyjnym, sztuczną inteligencją (np. czatGPT), dylematami etycznymi związanymi z rozwojem biotechnologii wymaga kryteriów rzetelnej i uczciwej debaty, opartej na związku wynikania logicznego. Tego rodzaju umiejętności dostarcza m. in. filozofia. Celem więc projektu jest z jednej strony popularyzacja wiedzy filozoficznej i przezwyciężanie stereotypów na jej temat, ale także ukształtowanie konkretnych kompetencji racjonalno-argumetacyjnych.
Efektem projektu byłoby:
1. Zdobycie konkretnych kompetencji społecznych związanych z poznaniem filozoficznym.
2. Poznanie współczesnych debat filozoficznych (humanistycznych) z zakresu m.in. filozofii człowieka, metafizyki, filozofii religii, etyki, bioetyki, filozofii społecznej, teorii poznania.
3. Nagranie 60 podcastów (6 odcinków każdy) zgrupowanych w 6 blokach tematycznych (filozofia i poznanie, filozofia i działanie, filozofia i świat, filozofia i społeczeństwo, filozofia i religia, filozofia i przyszłość).
4. Przeprowadzenie 60 webinariów na temat podcastów, które dzięki interaktywnej formie, byłyby nie tylko poszerzeniem wiedzy z zakresu humanistyki, lecz stałyby się okazją, aby przez dialog i dyskusję nabyć odpowiednich kompetencji społecznych.
Podcasty zrealizowane: https://www.spreaker.com/user/podcasty-filozoficzne-if-uksw–13833240